جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر عمومی چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۱۴:۱۸

ورود نمایندگان مجلس به ماجرای صیادان اسیر

باشگاه خبری فراساحل: ماجرای اسارت غم‌انگیز گروهی از صیادان و ملوانان ایرانی که از 18 ماه پیش گروگان دزدان دریایی سومالی هستند، در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و نمایندگان از مقام‌ها و دستگاه‌های مسئول خواستند با استفاده از تمام راه‌ها و امکانات مورد نیاز برای نجات ملوانان و صیادان از چنگ راهزنان اقدام فوری کنند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز،  18 ماه قبل بیست و یک نفر از ملوانان و صیادان ایرانی که با یک موتور لنج برای صیادی به آب‌های آزاد اقیانوس آرام سفر کرده بودند به اسارت راهزنان سومالی درآمدند. از این عده تاکنون 3 خدمه لنج جان سپرده‌اند چهار نفر نیز موفق به فرار شده‌اند. بر اساس گزارش‌های به دست آمده، گروگان‌های ایرانی در وضع رقت‌باری با دست و پای زنجیر بسته در بیغوله‌هایی واقع در اعماق جنگل‌ها نگهداری می‌شوند و ضمن آزار و شکنجه‌هایی که تحمل می‌کنند، غذای روزانه‌شان چند تکه نان خشک و بیسکویت‌های دور ریخته کشتی‌هاست.

به‌دنبال انتشار این گزارش‌ها چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به وضعیت غم‌انگیز و پر رنج و عذاب گروگان‌ها واکنش نشان داده و جملگی خواستار اقدامی فوری برای رهایی آنها از چنگ راهزنان سومالی شدند. جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات گفت: به‌طور یقین موضوع ربودن و گروگان‌گرفتن حدود 21 نفر از ملوانان و صیادان ایرانی توسط دزدان دریایی سومالی مسأله‌ای مهم و حساس است و به‌طور قطع باید تمام دستگاه‌ها این مسأله را پیگیری کنند. درست است که دولت سومالی در شرایط کنونی رابطه سیاسی و دیپلماتیک با ایران ندارد ولی راه‌های نفوذ در منطقه روشن است و می‌توان در این رابطه یادداشت اعتراض به سازمان ملل فرستاد. حال آنکه ارائه گزارش فعالیت دستگاه دیپلماسی برای نجات ملوانان ایرانی برای افکار عمومی بسیار مهم است.

آزادسازی گروگان‌ها از هر راه
مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس دهم در گفت‌‌وگو با خانه‌ملت، بر لزوم پیگیری وضعیت ملوانان ایرانی ربوده شده در سومالی تأکید کرد و گفت: متأسفانه دزدان دریایی سومالی به‌عنوان گروهک‌های تروریستی به‌صورت آزادانه در منطقه مشغول به غارت و فعالیت بوده‌اند و پشتیبانان این گروه‌ها در منطقه مشخص هستند.وی توضیح داد: به‌نظر من نیروی محرک دزدان دریایی در عرصه برخی کشورهای منطقه قرار دارند و این کشورها از این گروه‌ها حمایت مالی می‌کنند. گودرزی عربستان سعودی را یکی از حامیان و عوامل تقویت دزدان دریایی در سومالی دانست و گفت: سعودی‌ها برای تأمین منافعشان در عرصه منطقه‌ای از هر اقدامی حتی حمایت از دزدان دریایی کوتاهی نمی‌کنند. وی در عین‌حال بر لزوم پیگیری سیاسی و دیپلماسی از سوی وزارت خارجه برای آزادسازی ملوانان ربوده شده تأکید کرد و گفت: به‌طور حتم جمهوری اسلامی برای حمایت از اتباع و شهروندانش از هر ابزار و الگویی حتی پرداخت پول به ربایندگان استفاده خواهد کرد.

ابوالفضل ابوترابی یکی دیگر از نمایندگان هم با اشاره به ضرورت پیگیری وضعیت ملوانان ایرانی ربوده شده در سومالی، گفت: متأسفانه کشور سومالی در شرایط کنونی از ثبات سیاسی لازم برخوردار نیست و یکی از معضلات این کشور نبود دولت مرکزی مقتدر است که این مسأله موجب قدرت گرفتن دزدان دریایی در این منطقه شده است. نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون اظهار داشت: مقامات و دستگاه‌های مسئول در کشور باید از تمام راه‌ها و مسیرها برای آزادسازی ملوانان ایرانی در سومالی استفاده کنند و یکی از این موضوعات، راه‌ غیر رسمی است. به‌گفته ابوترابی در شرایط کنونی شیوه‌های مختلفی برای آزادسازی ملوانان ربوده شده مطرح شده که پرداخت پول یکی از این موارد است. دستگاه دیپلماسی باید از تمام ابزارهای سیاسی برای آزاد شدن ملوانان ایرانی استفاده کند.



  کد خبر : 2794
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :